מבזק מס מספר 894 - 

מיסוי ישראלי  7.10.2021

העברה בין דורית ושיקולי המס - 7.10.2021

מעבר בין דורי הינו נושא משמעותי בעבור משפחות רבות. במבזק זה נרצה לעורר את קהל לקוחותינו כי תכנון מעבר בין דורי בפן המיסוי במועד, יכול וימנע תאונות מס בעתיד. נעשה זאת במספר דוגמאות. אך תחילה טוב להיזכר באמירתו של הנשיא שמגר (ז"ל): "….זכותם ואף חובתם – של מומחים בענייני מסים לתכנן עסקאות משפטיות כך שלא תהיינה עתירות מס…..".

יפים הדברים שבעתיים כאשר חוסר היערכות מביאה לתאונות מס שבמסגרתם קיים הפסד כלכלי אמיתי כגון הפסדים אשר הולכים לעולמם אגב הפטירה, זאת בהתאם להלכת מלכסון דינשטיין (ע"א 1579/20) (להרחבה ראה מבזקנו 892 ו- 815).

להלן דוגמאות המלמדות על החשיבות של היערכות מוקדמת:

  1. למר גינצבורג בן ה- 75 חברה הפסדית אשר מומנה באמצעות הלוואת בעלים, בסך 10 מיליוני ₪. ברי כי פירוק החברה בימי חייו של מר גינזבורג יביא לכך שההפסד ילך לעולמו יחד איתו בהתאם להלכת מלכסון דינשטיין. ואולם במידה והמניות וההלוואה יעברו בירושה ורק יורשיו יבצעו בהמשך את הליך הפירוק הרי ניתן בהחלט שהיורשים יעשו שימוש בהפסד ההון שיווצר להם אגב פירוק החברה. יובהר כי מתנה בעודו בחייו עשויה להקים טענות של תכנון מס החייב בדיווח ככל ומתקיימים התנאים הקבועים בתקנות, ובמקרים מסוימים אף טענות לעסקאות מלאכותיות לפיכך יש לשקול המהלך בתבונה.

כמו כן ובהתאם להלכת מלכסון דינשטיין יש בהחלט לבחון מימושי נכסים בדרכים שונות אשר גלום בהם רווח בידי בעלי מניות מבוגרים אשר צברו בימי חייהם הפסדים ובכך ליצר למעשה סוג של step up ליורשים על מחירי הנכסים חלף ההפסדים אשר לא ניתן להורישם. כמובן שבמהלכים מסוג זה דרוש שיבוצעו תוך בחינת מכלול השיקולים המשפטיים המשפחתיים והמסחריים.

  1. אם מחזיקה בחברה בה שלוש דירות בישראל. האם מעוניינת כי כל בן יירש דירה ספציפית.

ככל והאם לא תערך מראש, כל אחד מילדיה ירש מניות בחברה ולא יתנתקו זה מזה ללא שבח חייב ומס רכישה.

היערכות מראש – האם תפרק את החברה בפטור ממס שבח לפי סעיף 71 ובתנאים מסוימים לא ישולם אף מס רכישה והכל בהתאם לתקנה 27(ב) לתקנות מיסוי מקרקעין.

כך למעשה תכלול הירושה את הדירות ולא את המניות וניתן יהיה להוריש לכל ילד דירה.

במסגרת זו נציין כי יתכן ומהלך מסוג זה עשוי לסייע לעניין חבות המס בגין עודפים הצבורים בחברה.

עוד חלופה קיימת בנסיבות מסוימות לפיה במסגרת הצוואה יגדיר המוריש כי הוא מבקש את פירוק החברה טרם חלוקת העיזבון וייחוס הדירות ספציפית לילדים, כך בנסיבות דנן ניתן יהיה לקבל את אישורה של רשות המיסים לייחד דירה לכל ילד אגב העיזבון מבלי ליצר אירועי מס בין הילדים פרט לחבויות המס (רכישה) אם וככל שישנן בשל פירוק החברה.

לסיכום אנו ממליצים כי כחלק משיקולים הפיננסים השונים במעבר בין דורי חשוב  תחילה להיוועץ עם מומחי מס. משרדנו מלווה משפחות רבות בשלב תכנון המעבר הבין דורי ונשמח לעמוד לרשותכם בעניין זה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) בועז כהן, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה